Fietswagon

Ontdekking!

as fietswagon-g2 viewcore.DownloadItemg2 itemId3649Na het schuren van de bovenstuctuur duurde het even voor we begonnen aan het schuren van het chassis. Dit is namelijk een tijdrovend en stoffig karwei. Deze zomer namen we dan toch onze moed samen en begonnen we aan het schuurwerk. Het resultaat was een blinkende onderbouw en een opmerkelijk cijfer. We vonden namelijk een jaartal; 1920, wat opmerkelijk is omdat we in eerste instantie dachten dat het bouwjaar van de jaren 40 was. Ook merkten we op dat er veel steunpunten werden weggehaald, terug dichtgelast werden en vervangen zijn door gelaste steunen. Dit is bijzonder want het wijst erop dat de bovenbouw recenter is dan de onderbouw die vooral geklonken is. Bovendien vonden we de naam “Shelton” terug tijdens het schuren. Deze naam verwijst naar “Shelton Works” (1841-2000). Dit was een Engelse staalproducent die het staal vervaardigde voor het chassis. Wij hebben dus een sterk vermoeden dat de Engelse spoorwegen een overeenkomst hadden met de NMBS voor het aanleveren van de chassis voor het vervaardigen van de “Ferry Boats” wagens omwille van hun smalle profiel. Weer een stukje geschiedenis in onze verzameling!

 

 

 

Deuren fietswagon

Schilderen, schilderen en nog eens schilderen is wat er de laatste tijd hoofdzakelijk gedaan wordt aan de fietswagon , niet zozeer aan het frame dat al gans zwart ziet maar aan de planchetten die er moeten tegen komen. Hier kruipen vele uren in want de planken krijgen in totaak vier lagen en dit voor en achterkant telkens in een andere kleur. De planchetten voor de deuren zijn geschilderd en zullen binnekort gemonteerd worden.

Ferry boats - fietsen wagon

 

3 g-g2 viewcore-86104c4cf0899f80e99ae4136c535b89

 

Hier ziet u een foto van een Ferry Boats wagon met bouwjaar 1946. Deze wagon werd gebouwd om het transport tussen het vasteland en Engeland te vereenvoudigen. Hij was immers voorzien van een aangepaste breedte, waardoor hij binnen het vrij ruimteprofiel paste van de Engelse spoorwegen. Op deze manier was het mogelijk om goederen te vervoeren zonder overslag. Toen er nog geen Kanaaltunnel was, gebeurde de export naar Engeland grotendeels met de overzetboten, ook wel ferry genaamd.

 

 

Lees meer: Ferry boats - fietsen wagon