Aankleding Baasrode

Baasrode heeft er een Stoomlocomotief bij




Cockerill 975Op dinsdag 2 augustus kwam onze tweede eeuweling aan te Baasrode. Het stoomlocomotiefje werd gebouwd in 1875 en behoort dus tot het beperkte clubje van de oudste bewaarde stoomlocomotieven in de wereld. Het betreft de Cockerill genaamd JOJO, van het vroegere LSV, die eigendom was van Julien Casier. Na het stoppen van de vereniging Limburgse Stoom Vereniging kwam deze locomotief in de tuin van de heer Casier te staan, maar wegens omstandigheden moest deze daar weg. Nu staat ze te wachten in het station van Baasrode op haar derde actieve leven.

 

 

 

 

 

 

 

Het licht brandt en het sein kan open

Armsein baasrode

Eindelijk is het zover: het armsein, dat nu al enige tijd het perron in het station van Baasrode-Noord siert, werkt!

Als de overweg gesloten wordt, kan de overwegwachter nu de stoomtrein veilig laten vertrekken naar Puurs door het sein open te zetten. De seinarm zal dan schuin omhoog komen te staan en de groene lens komt voor de lens ten teken dat de stoomtrein veilig naar Sint-Amands kan rijden.

Het sein kan alleen maar veilig gezet worden als de overweg gesloten is, net zoals vroeger en nu nog steeds. Maar niet alleen de overweg moet dicht zijn, als extra zekerheid moeten ook alle bellen en lichten van de overweg werken. Pas als de volledig rijweg vrij en zeker is dat alles goed werkt, kan de stoomtrein veilig zijn weg vervolgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Restauratie van de waterkolom

 

De waterkolom is afkomstig van het station van Walcourt, waar ze geruime tijd aan de kant lag van het spooremplacement. Na een tip van een van onze werkende leden kwam het in een stroomversnelling. De waterkolom werd aangekocht en getransporteerd naar Baasrode, waar er direct aan begonnen werd door een paar ijverige werkende leden.De waterkolom zal gebruikt worden om de stoomlocomotieven in Baasrode van water te voorzien.

 

Even testen.

waterkolom testNa het harde werk van de vrijwilligers om de restauratie van de waterkolom op tijd klaar te krijgen , kon de fundering gegoten worden. Eens de beton hard was kon  de waterkolom geplaatst en aangesloten worden. Nog snel even testen of de waterkolom werkt...

 

 

 

 

 

Lees meer: Restauratie van de waterkolom

De perronkar

perronkar

Langzaam maar zeker wordt in Baasrode-Noord rond het stationsgebouw de omgeving aangekleed met elementen, die op een station thuis horen of hoorden.

 Zo hebben wij nu de beschikking gekregen over perronkarren. Deze perronkarren werden gebruikt om bagage van reizigers door bedienden naar of van de trein te brengen.