Het L-rijtuig was een serie rijtuigen van Belgische spoorwegen voor binnenlands verkeer. Van de jaren 30 tot de jaren 80 waren de L-rijtuigen in gebruik. Ten opzichte van de andere rijtuigtypes uit die periode onderscheidt het type L zich door een groot aantal deuren, ook halverwege het rijtuig. Hierdoor was het mogelijk dat reizigers snel konden in- en uitstappen en daardoor de stationnementen verkort konden worden. De rijtuigen zijn door verschillende Belgische fabrikanten gebouwd geweest, in totaal zijn er 312 exemplaren afgeleverd.

Geschiedenis

In 1932 werden door C.C.C. twee prototypen gebouwd. Beide rijtuigen kenden alleen derde klasse. Oorspronkelijk waren de rijtuigen genummerd 42001 - 42002, later werd dit 33001 - 33002.
50 rijtuigen werden gebouwd als gemengde rijtuigen, met zowel een afdeling eerste als tweede klas. 20 rijtuigen kenden alleen een 2e klasse. 20 rijtuigen hadden zowel een 2e klasse als een bagageafdeling. 30 rijtuigen hadden een 3e klasse en een bagageafdeling. 192 rijtuigen kenden alleen een afdeling 3e klasse.

In de jaren 80 werden met de komst van de rijtuigen M4 de laatste L-rijtuigen buiten dienst gesteld.

De L-rijtuigen, voor semi-directe treinen, kregen 4 naar buiten draaiende handbediende deuren, verdeeld over de hele zijwand, om het in- en uitstappen te versnellen. Het uitstappen was nochtans moeilijk en de zwaaiende deuren vormden een gevaar op de perrons, zodat deze rijtuigen zeer snel uit de Noord-Zuidverbinding, met haar smalle, in bochten gelegen perrons, werden geweerd om in 1981 quasi volledig uit dienst te worden genomen.

Onze vereniging is in het bezit van enkele gerestaureerde en niet-gerestaureerde exemplaren van dit type waaronder:

  • L-AD: 1e klasse met bagage-afdeling (gerestaureerd en rijvaardig; met bar in de bagage-afdeling)
  • L-B: 2e klasse (gerestaureerd en rijvaardig)
  • L-A: 1e klasse (buiten dienst, wacht op restauratie)
  • L-AB: 1e en 2e klasse (buiten dienst, wacht op restauratie)