Loc 4: Tubize 2069 "Helena"

Huidige status

 Rijvaardig en gerestaureerd (terug in dienst sinds 3 juni 2007 na 40 jaar inactiviteit)

Geschiedenis

tubi en 84-g2 vi-f884eeb96fd5d7a34ad5cb927cc961a1

Voor zover ons bekend werden er van dit type locomotief meer dan 15 exemplaren gebouwd. Ze deden vooral dienst in de industrie waar ze zeer betrouwbare en sterke machienes waren.

Zo werden 3 locomotieven, gelijkaardig maar iets kleiner van constructie, gebruikt door de Nationale Maatschappij Voor Buurtspoorwegen voor de exploitatie van het normaalspoorgedeelte van het buurtspoorwegnet in de regio Antwerpen.

Minstens 3 locomotieven werden gebouwd voor rekening van de Metallurgie Hoboken Overpelt (MHO) te Hoboken (op de originele plannen vermeld als bestelling van de locomotieven met nummers 2068, 2069 en 2070).

 

De locomotief 2069, gebouwd in 1927-1928, was, samen met een zusterlocomotief, tot in de jaren '70 in dienst bij MHO. De zusterlocomotief werd toen omgebouwd met een dieselmotor en locomotief 2069 werd als reserve bijgehouden. Begin de jaren '80 werd de stoomlocomotief geschonken aan de vzw SDP. Later werd het chassis van zusterlocomotief (nr. 2068) en een pak reserve onderdelen van MHO overgedragen aan de vereniging.

In 1990 werd de locomotief door vzw SDP verkocht met het oog op het verzamelen van fondsen voor het aanschaffen van Duvel.

Ondertussen is de locomotief eigendom van vzw Tubize 2069 en is gerestaureerd in de werkplaats van SDP. 

 

Gelijkaardige locomotieven bewaard gebleven in Belgie:

Nr 2002 te Mariembourg (kleinere versie type 20 buurtspoorwegen)

Nr 2007 te Mariembourg

Nr 2069 te Baasrode

Nr 2334 te Baasrode

 

 

Joomla SEF URLs by Artio