Loc 3 : Haine St-Pierre "De Wase Kleiputter"

Deze kleine maar sterke drieassige tenderlocomotief is van Belgische makelij en werd gebouwd door de 'S.A. Des Forges-Usines & Fonderies De & À Haine-Saint-Pierre'. Ze werdt in 1922 afgeleverd aan Scheerders Van Kerckhove in Sint-Niklaas, waar ze ingezet werdt voor de rangeringen op het fabrieksterrein.

Van deze rangeringen in St-Niklaas zijn er nog unieke en originele 8 mm beelden beschikbaar op het YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=JK6f8sZmERY

Geschiedenis

Onze locomotief werd in 1922 gebouwd door de ‘S.A. Des Forges-Usines & Fonderies De & À Haine-Saint-Pierre’. Sindsdien deed ze jarenlang dienst bij ‘Scheerders Van Kerckhove’ in Sint- Niklaas. Daar werd ze ingezet voor het trekken van zware cementtreinen op de fabrieksterrein van het bouwmaterialen bedrijf, dat nog steeds actief is in de sector. In de jaren 60 aan de kant gezet werd door lekken in de stoomketel.

Midden jaren 80 werd de locomotief naar Baasrode overgebracht, waar zij jaren stond te verkommeren aan het station. In 2007 werd onze subsidie voor de restauratie goedgekeurd door de Vlaamse overheid. De restauratie duurde 3 jaar. Hierbij werd de locomotief volledig gedemonteerd. De tenders en machinistenhuis werden aangepast en vervangen omdat de bestaande voorraad kolen en water te klein was om het volledige traject te kunnen afleggen. In 2011 werden nog ook aanpassingen aan de aslagers van de wielen zodat deze het extra gewicht van de grotere watertenders en kolenbak kunnen dragen.

HSP_SiS15.jpgsvk trein 02b-g2-031dd64bb425b0d26ee5f65ffa530acb

 Technische gegevens

Algemeenheden

Asindeling: C
Bouwjaar: 1922
Serienummer bij Haine-Saint-Pierre: 1378
Nummering bij SDP: N°3

Massa
- In ritvaardige toestand: 19 ton

Bevoorrading
- kolen: 700 kg (oorspronkelijk 300 kg, omgebouwd in 2008)
- water tender: 3000 l (oorspronkelijk 1800 l, omgebouwd in 2008)
Vermogen: +/-100 pk
Maximum snelheid: 30 km/h
Diameter van de wielen: 850 mm

Kastgedeelte

De 2 tenders bevinden zich naast de ketel van de locomotief. De ketel ligt in het midden van de locomotief. Achteraan bevindt zich de bestuurscabine. De kolen liggen achterin de cabine. De 2 cilinders bevinden zich vooraan op de locomotief.

Stoomketel

Bouwer: Haine-Saint-Pierre

Werkingsprincipe: Horizontale ketel
Verwarmingssysteem: vlampijpen

Maximum bedrijfsdruk: 12 bar
Vlampijpen
- materiaal: staal
- aantal: 93
- diameter: 43 mm
- wanddikte: 2 mm

Vuurkist
-materiaal: koper
-dikte: 20 mm
Rooster oppervlak: 0,7 m²

Ketel
-materiaal: staal
-wanddikte: 20 mm
verwarmd oppervlak: 32 m²
Stoompercentage: 15%

Watervullingssystemen
-type: zelfaanzuigend Penbetry
-aantal: 2

Veiligheidskleppen
-type: USA
-aantal: 2

Aandrijving

Werkingsprincipe:
Bovenop elke cilinders liggen schuiven die de stoom regelen in de cilinder. De schuiven worden bediend m.b.v. 2 scharen van Walschaerts en 2 excentrische punten op de middelste aangedreven as. Het Walschaerts mechanisme laat toe de rijrichting te veranderen en het regelen van stoomverbruik. De 3 assen zijn verbonden d.m.v. koppelstangen. De middelste as heeft 2 verbindingen m.b.v een drijfstang naar de cilinders, 90° verschoven ten opzichte van elkaar.
Cilinders
-aantal: 2

Huidige staat

Rijvaardig

Meer info over de restauratie 2007-2010...

Op de onderstaande foto's kan u het resultaat zien van de restauratie. De linkse foto is genomen in 2007 voor aanvang, en de rechtse is genomen na de restauratie in 2012

  100 1070-g2 view-e10d5b5fcab316c5f5532db15948969c     inhuldiging hsp 01 klein formaat