Deutz 401 "Patricia"

Geschiedenis

Deze rangeerlocomotief werd in 1961 door 'Deutz' gebouwd en op 2 november 1961 geleverd aan Benzine en Petroleumfabriek in Amsterdam. Na enige omzwervingen kwam de lok terecht bij NEREFCO in Rotterdam, een samenwerkingsverband tussen BP en Texaco. Deze hebben de lok op 11 november 1999 geschonken aan de BVS, waar zij van een welverdiend persioen mag genieten en volledig gerevizeerd is in onze werkplaats.

deutz 57179

 

 

Technische gegevens

 Algemeenheden

Lengte van buffer tot buffer : 5740 mm
Breedte : 2525 mm
Afstand tussen assen : 2500 mm
Afstand van oplegging tot buffers : 3980 mm
Hoogte van rail tot bovenkant : 2960 mm
Wieldiameter : 850 mm
Min. boogs  
   
Effectief onbekend
Asindeling B
Serienummer voor Deutz 57179
Nummerig vooor SDP 401
Massa - ritvaardige toestand 14T
     
Bevoorrading - gasolie 85 l
  - smeerolie motor 13 l
  - smeerolie overbrenging 20L
  - smeerolie hydrraulische koppeling 10L
Vermogen dieselmotor 50 KW 37.7 pk
Specifiek vermogen 3.5pk/T
Maximum snelheid 15km/u
Diameter van de wielen 850 mm

Kastgedeelte

Bouwer Deutz
Bouwjaar 1961
Aan de voorzijde bevind zich een motorhuif waaronder zich de motor, slipkoppeling gasoliereservoir en cardanas bevinden. Aan de achterzijde bevind zich de bestuurscabine, daaronder zit de transmissie en de keerkoppeling
Remming De remming gebeurt door middel van een hefboommechanisme die de gietijzeren remblokken tegen de 4 wielen drukt.
   
Afstandsbediening Versnelling motor, versnelling transmissie en keerkoppeling gebeurt met stangen.

Motor

Bouwer Deutz
Fabricatietype A4L514
Werkingsprincipe 4 takt luchtgekoeld
Injectiesysteem Bosch pomp met bosch regelaar in een behuizing
  Type: DNOSD 21
Regeling van het vermogen Door regeling injectiedebiet.
Starten van dieselmotor Elektrische startmotor Bosch 24 V
Nominaal vermogen 50 pk
Maximum draaisnelheid 1500tr/min
Cilinders - aantal 4
  - Schikking in lijn
  - Boring 110 mm
  - Slaglengte 140 mm
Massa 150 kg
Injectiedruk max: 150 bar

Overbrenging - transmissie

Bouwer Deutz
  Hydraulische slipkoppeling van Voiht-Sinclair, het is een continu gekoppelde hydraulische koppeling. Deze is beveiligt tot 160°C.
  Transmissie met 4 ingebouwde half gesynchroniseerde versnellingen en keerkoppeling.
  Rechtstreeks op de motor is de slipkoppeling bevestigt die op zijn beurt gekoppeld word via een cardan as met de platkoppeling , deze is vast gemonteerd op de transmissie met 4 versnellingen en keerkoppeling die zicht onder de bestuurscabine bevind.
Snelheidsgangen 1ste : 3.5km/h
  2de : 5.7km/h
  3de : 8km/h
  3de : 15km/h
Ritzinschakelaar Met verschuifbare mof en rechte tantwielen
Aandrijving motorassen Transmissie drijft de achterste as aan d.m.v. rechte tandwielen , de assen zijn onderling verbonden met koppelstangen.

 

Huidige status

in restauratie