Loc 4: Tubize 2069 "Helena"

Geschiedenis

Tubize.Puurs.06072013

Voor zover ons bekend werden er van dit type locomotief meer dan 15 exemplaren gebouwd. Ze deden vooral dienst in de industrie waar ze zeer betrouwbare en sterke machienes waren.

Zo werden 3 locomotieven, gelijkaardig maar iets kleiner van constructie, gebruikt door de Nationale Maatschappij Voor Buurtspoorwegen voor de exploitatie van het normaalspoorgedeelte van het buurtspoorwegnet in de regio Antwerpen.

Minstens 3 locomotieven werden gebouwd voor rekening van de Metallurgie Hoboken Overpelt (MHO) te Hoboken (op de originele plannen vermeld als bestelling van de locomotieven met nummers 2068, 2069 en 2070).

 

De locomotief 2069, gebouwd in 1927-1928, was, samen met een zusterlocomotief, tot in de jaren '70 in dienst bij MHO. De zusterlocomotief werd toen omgebouwd met een dieselmotor en locomotief 2069 werd als reserve bijgehouden. Begin de jaren '80 werd de stoomlocomotief geschonken aan de vzw SDP. Later werd het chassis van zusterlocomotief (nr. 2068) en een pak reserve onderdelen van MHO overgedragen aan de vereniging.

In 1990 werd de locomotief door vzw SDP verkocht met het oog op het verzamelen van fondsen voor het aanschaffen van Duvel.

Ondertussen is de locomotief eigendom van vzw Tubize 2069 en is gerestaureerd in de werkplaats van SDP.

Technische gegevens

Technisch schema

 tubize1111

Algemeenheden

Effectief: onbekend

Nummer bij Tubize: 2069
Asindeling: C
            
Massa in ritvaardige toestand: 40 Ton
Bevoorrading
- smeerolie: 20  l
- kolen: 1000 kg
- perslucht: 300 l
- tender water: 6000 l
Vermogen: 400 Pk
Specifiek vermogen: 10 Pk/T
Maximum snelheid: 50 km/u
Diameter van de wielen: 1100 mm

Kastgedeelte

De 2 tenders bevinden zich naast de ketel van de locomotief. De ketel ligt in het midden van de locomotief. Achteraan bevindt zich de bestuurscabine. De kolen liggen in een gedeelte achteraan in de linker tender. De 2 cilinders bevinden vooraan de locomotief.

Stoomketel

Bouwer: Atelier Metalurgique de Tubize
Werkingsprincipe: horizontale ketel
Brandstof: kolen
Verwarmingssysteem: vlampijpen
Maximum keteldruk: 12 Bar

Vlampijpen
- materiaal: staal
- aantal: 198    
- diameter: 43 mm
- wanddikte: 2 mm
- lengte: 3450 mm

Vuurkist
- materiaal: koper
- dikte: 20 mm    

Ketel
- materiaal: staal
- wanddikte: 20 mm    
- verwarmd oppervlakte: 104.75m²
- ketelvolume: 5.45m³
- stoompercentage: 15 %

Rooster opp.: 1.2 m²

Watervullings systemen
- type: zelfaanzuigend     Gresham
- aantal: 2    

Veiligheidskleppen
- type: Wilson
- aantal: 2

Aandrijving

Cilinders
- aantal: 2
- diameter: ? mm
- slaglengte: ? mm

Stoomverdeling: schuiven
Regeling en ritzin: Walscharts
Werkingsprincipe: Bovenop elke cilinders liggen schuiven die de stoom in de cilinder regelen. De schuiven worden bediend m.b.v. 2 scharen van Walscharts  en 2 excentrische punten op de middelste aangedreven as. Het Walscharts mechanisme laat toe de rijrichting te veranderen en het stoomverbruik te regelen.
De 3 assen zijn verbonden d.m.v. koppelstangen. De middelste as heeft 2 verbindingen m.b.v een drijfstang naar de cilinders, 90° verschoven ten opzichte van elkaar.

 

Huidige status

Deze locomotief is momenteel in onderhoud.

Wat bleef er bewaard

België

 Plaats Toestand Nummer Bouwjaar Foto
CFV3VIn revisie200219292002 Maxi
CFV3VRijvaardig24421926AD 05 maxi
SDPRijvaardig206919274891160455 dc2ebc8596 z
SDPBuiten dienst2334?8085151889 63b87c79bb