L-Rijtuigen, Ex NMBS

Geschiedenis

De L-rijtuigen, voor semi-directe treinen, kregen 4 naar buiten draaiende handbediende deuren, verdeeld over de hele zijwand, om het in- en uitstappen te versnellen. Het uitstappen was nochtans moeilijk en de zwaaiende deuren vormden een gevaar op de perrons, zodat deze rijtuigen zeer snel uit de Noord-Zuidverbinding, met haar smalle, in bochten gelegen perrons, werden geweerd om in 1981 quasi volledig uit dienst te worden genomen.

5239668532 b6f0e7ce76 b

Klasse-codering gebruikt door de NMBS

 A  Eerste klasse
 B Tweede klasse 
 C Derde klasse 
 D  Baggage-afdeling

 

Bijvoorbeeld: L-AD: Eerste klasse met baggage-afdeling

 

AD 38009 met bar

 

Huidige status

 Gerestaureerd en rijvaardig

Gegevens 

Nieuwe nummering:        38009 A5D
Oude nummering:            43211 b5p
Bouwer:                          Ragheno
Indienststelling:                ??-nov-1934
Buiten dienststelling:        06.11.1980
Aankomst te SDP:            ??-??-1986

Totale lengte:                    19300 mm
Breedte bak:                     2895 mm
Hoogte van rail tot bovenkant:     3950 mm
Wieldiameter:                    ???? mm
Gewicht:                           ??ton
Max. snelheid:                   120 km/h

Aantal plaatsen:                39, eerste klas

 

A 31111

 

Huidige status

 Buiten dienst, wacht op restauratie

Gegevens

 Nieuwe nummering:    31111 A8

Oude nummering:        32017 b8
Bouwer:                       Ragheno
Indienststelling:            ??-mei-35
Buiten dienststelling:    26.03.1981
Aankomst te SDP:        ??-??-1986

Totale lengte:                 19300 mm
Breedte bak:                 2895 mm
Hoogte van rail tot bovenkant:     3950 mm
Wieldiameter:                ???? mm
Gewicht:                       ??ton
Max. snelheid:               120 km/h

Aantal plaatsen:            64, eerste klasse

 

B 32012

 

Huidige status

 Gerestaureerd en rijvaardig

Gegevens 

 Nieuwe nummering:    32012 B10

Oude nummering:        33014 c10
Bouwer:                       CCC
Indienststelling:            13.06.1933
Buiten dienststelling:    26.03.1981
Aankomst te SDP:        ??-??-1986

Totale lengte:                 19300 mm
Breedte bak:                 2895 mm
Hoogte van rail tot bovenkant:     3950 mm
Wieldiameter:                ???? mm
Gewicht:                       ??ton
Max. snelheid:               120 km/h

Aantal plaatsen:            100, 2de klasse

 

AB 33002

 

Huidige status

 Buiten dienst, wacht op restauratie

Gegevens 

 

 Nieuwe nummering:   AB 33002

Oude nummering:        ?
Bouwer:                      ?
Indienststelling:            ?
Buiten dienststelling:    ?
Aankomst te SDP:        2005

Totale lengte:                 19300 mm
Breedte bak:                 2895 mm
Hoogte van rail tot bovenkant:     3950 mm
Wieldiameter:                ???? mm
Gewicht:                       ??ton
Max. snelheid:               120 km/h
Aantal plaatsen:            32, eerste klasse / 40, 2de klasse (72)