Draisine Billard

 Draisine Billard

Huidige status

In dienst

 

Geschiedenis

Deze houten inspectiedraisine werd gebouwd door 'Établissements Billard' in de jaren 20 en werdt gebruikt voor het inspecteren van zowel hoofdlijnen als secundaire lijnen. Maar ook om kleine baanploegen ter plaatse te brengen, deze draisine was in dienst tot de jaren zeventig bij de Belgische spoorwegen.

Tijdens grote evenementen van onze vereniging kan u een korte rit maken met de draisine Billard.

 

Technische gegevens

Algemeenheden

Effectief 31
Asindeling B
Nummering volgens NMBS 01-31
Nummerig volgens SDP  
Massa - ritvaardige toestand 2,45T
  - Met belasting 3T
Bevoorrading - benzine 30L
  - smeerolie motor 7L
  - smeerolie versnellingskast 10L
  koelwatermotor 35L
Vermogen benzinemotor KW 27 pk
Specifiek vermogen 11,2pk/T
Maximale trekkracht 13.3T
Maximum snelheid 45.5km/u
Diameter van de wielen 600 mm

 

Kastgedeelte

Bouwer  Établissements Billard, in Tours (FR)
Bouwjaar 1920
Bezetting 4 pers. in stuurpost, 2 x 3 pers in afdeling voor manschappen. totaal 10 personen
Remming  
  - Schroefrem die inwerkt op 8 gietijzeren remblokken. (2 op elk wiel)
  - Bandrem, aangedreven door een pedaal die inwerkt op een trommel op de tussenas
Afstandsbediening Versnelling motor, koppeling, gangwissel en keerkoppeling gebeurt met stangen

 

Benzinemotor

Bouwer FN
Fabricatietype ?
Werkingsprincipe 4 takt benzine met kopkleppen
Injectiesysteem Met carburator en vlotter type Solvex
Regeling van het vermogen Door mengselverhouding lucht en benzine.
  115/100 mm/mm
Starten van benzinemotor Elektrische startmotor 6 V
Nominaal vermogen 27 pk
Maximum draaisnelheid 1600tr/min
Cilinders - aantal 4
  - Schikking in lijn
  - Boring 85.1 mm
  - Slaglengte 130 mm
Massa ? kg
Max koppel bij 550tr/min 315 kgm
Motorophanging Rechtstreeks on raam van voertuig bevestigd.

 

Overbrenging

Bouwer  Chatenay
  een versnellingskast met rechte tandwielen en niet gesynchroniseerd, de 6 tandwielen grijpen elk met zijn eigen overbrengingsverhouding evenwijdig in elkaar in
   
Koppelmultiplicaties gangwissel 0.333 - 0.667 - 1
Snelheidsgangen 1ste : 15km/h
  2de : 30,4km/h
  3de : 45,5km/h
Ritzinschakelaar  
  De keerkoppeling is achter de versnellingskast bevestigd en werkt met het principe van kegelvormige tandwielen en verschuifbare mof
Aandrijving motorassen de keerkoppeling drijft rechtstreeks een tussenas aan die de 2 wielassen aandrijft d.m.v een kettingoverbrenging
  (10/20 tanden).