Loc 5 : Cockerill 975

Geschiedenis

Haar hele carrière vertoefde deze locomotief in de koolmijnen van Patience & Beaujonc te Glain, een Luikse deelgemeente.

Zij verzorgde daar het werk samen met 5 andere locomotieven van verschillende leeftijden en bijna allemaal van de firma Cockerill, Dit was vrij logisch aangezien deze firma op enkele kilometer verwijdert was. De steenkoolmijn Patience & Beaujonc zat ook nog eens samen met Cockerill in een consortium die verschillende steenkoolmijnen in Limburg uitbatte.

Vermoedelijk waren deze locomotieven allemaal gelijkaardig aan elkaar, namelijk de locomotieven met verticale ketel van Cockerill Type 3. Er werden dan natuurlijk veel onderdelen onderling gewisseld.

In 1970 werd het vuur in deze loc definitief gedoofd. Zo dacht men toch.

Van dan af kende de locomotief 975 een heftig verenigingsbestaand, zij werd zelfs gesignaleerd in de stelplaats van Kinkempois op het NMBS net.

Eind jaren 80 werd deze locomotief (Cockerill 975) overgenomen door het toenmalige TTZ, “Toeristische Trein Zolder”. Een 2de locomotief (Cockerill 1622) verdween naar de Oostkantons en is nog steeds te zien in het station van Raeren. De overige 3 locomotieven van de koolmijn verdwenen met behulp van een snijbrander.

De TTZ verhuisde in 1990 samen met de gehele vloot naar het station van As in Limburg en vormde daar het “Limburgse Stoom Vereniging” (LSV). De locomotief werd tot 1994 gebruikt voor kleine ritjes aan het stations emplacement. De LSV kende een woelig bestaan en uiteindelijk werd deze vereniging overgenomen door “Het Kolenspoor”. Door verschillende interne ruzies belande deze oude dame in de voortuin van de voormalige voorzitter van het LSV. In 2008 moest ze daar weg.

Gelukkig werden wij hiervan op de hoogte gesteld en op 2 augustus 2008 verhuisde zij onder de koepel van de “vzw Tubize 2069” naar Baasrode waar zij een paar jaar aan het stationsgebouw stond.

In November 2010 werd dan uiteindelijk begonnen aan de omslachtige restauratie.

 

Top 3 van oudste nog bewaarde Stoomlocomotieven:

 

Bouwjaar Naam Plaats Toestand Foto
1845 "Land van Waas" Train-World (Schaarbeek)
Monument land van waas
1863 Etat Belge 603 Leuven Buiten dienst  
1875 Cockerill 975 "Jojo" SDP (Baasrode) in restauratie jojo

 

Technische gegevens

Algemeenheden

Effectief gebouwd bij Cockerill:373

Asindeling: B

Bouwjaar: 1875
Serienummer bij Cockerill: 

Type bij Cockerill: Type III

Nummering bij SDP: Loc 5

Massa
- In ritvaardige toestand: 13,8 ton
Bevoorrading
- smeerolie: 10  l
- kolen: 500 liter
- water tender:   2800 liter
Vermogen:  35pk
Specifiek vermogen:  pk/ton
Maximum snelheid:  km/h
Diameter van de wielen: 615 mm
Minimale boogstraal: 15m 

Kastgedeelte

Bouwer: J. Cockerill te Sarain (Liege)
Lengte van buffer tot buffer :     4050mm

Breedte :      2300mm
Afstand tussen assen :      1600mm
Hoogte van rail tot bovenkant :      mm
Wieldiameter :      615mm
Min. boogstraal :     15 m


De tender bevindt zich vooraan de locomotief, de ketel in het centrum en de bestuur en stookplaats zijn achteraan gevestigd.
Remming: Men beschikt over een handrem, die twee 2 houten remblokken tegen de achterste as aan kan drukken.
Bedieningsstelsel: de stoom vertrekt van de ketel via een regelbare klep. De stoom gaat rechtstreeks naar de cilinders, alles wordt rechtstreeks bediend.

Stoomketel

Bouwer: J. Cockerill te Sarain (Liege)

Bouwjaar: 1912
Werkingsprincipe: Staande ketel
Verwarmingssysteem: fieldpijpen (waterpijpen)

Maximum bedrijfsdruk: 10 bar
Fieldpijpen
- aantal: 56  
- schikking: hangend
- diameter:  75mm
- lengte:  800mm
Verwarmd oppervlak: 16 m²
Rooster oppervlak: 0,83 m²
Watervullingssystemen
Er zijn 1 system aanwezig :
-     Het vullen van de ketel met behulp van een waterpomp rechtstreeks aangedreven door de kruiskop

Aandrijving

Werkingsprincipe:
Bovenop elke cilinders liggen schuiven die de stoom regelt in de cilinder. De schuiven worden bediend m.b.v. 2 scharen van Walscharts  en 2 excentrieken (op de voorste as bevestigd). Het Walscharts mechanisme laat toe de rijrichting te veranderen en het regelen van stoomverbruik.

Maximale cilindersnelheid:  m/s

Cilinderdiameter: 250mm

Slaglengte van cilinders: 260mm

Huidige staat

Deze locomotief is momenteel in restauratie.

Wat bleef er bewaard

Een 30 tal van deze locomotieven van de verschillende type zijn nog te vinden in de wereld waarvan een 5-tal nog rijvaardig, alles samen zijn van er tussen 1860 en 1940 maarliefst 800 exemplaren gebouwd.

Deze informatie komt deels van deze prachtige website

België

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Tubize vzw BaasrodeBuiten dienst280?1876 
Tsp-pftBuiten dienst??18842331 cockerill 73
SDPRijvaardig426431907bvs6-g2 viewcor-1be3f534c5162b8322d488bd8cb9598f
CFV3VBuiten dienst328511913 
LOCOREMBuiten dienst2?? 
NMBSBuiten dienst4?? 
NMBSBuiten dienst4R?? 

Nederland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
MBSRijvaardig430981926mbs large loc2r 

Luxemburg

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Train 1900

Buiten dienst /

Te koop

42768? 
Train 1900Rijvaardig42952die-cockerill-stehkessellok-503-gehoert-342104 

Frankrijk

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Le Chemin de Fer Touristique du RhinRijvaardig3285019132850 2 
Chemin de fer touristique des Hautes Falaises?43091? 
AllainMonument4?? 

Engeland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Middleton RailwayBuiten dienst418901625Cockerill 1 middleton 
Middleton RailwayBuiten dienst419233083 
Nene Valley RailwayIn restauratie418901626 
Quainton Railway SocietyUit elkaar419202945 

Zwitserland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Vapeur Val-De-TraversRestauratie gestopt in 198742951? 

Spanje

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Gijon Museo del FC de AsturiasMonument?17121891Panera2005 
Valladolid (Talleres RENFE)Monument?1720189201-mfmf00001 seq 002 r 
EntroncamentoMonument???