Loc 1 : Cockerill 2643

Geschiedenis

Deze machine met een verticale ketel (vandaar de franse bijnaam "loco bouteille") werd bij John Cockerill te Seraing in 1907 gebouwd. Ze werd geleverd aan de Meuneries et brasseries van Marchienne-au-Pont en eindigde haar commerciële carrière in 1971 bij ABR in Petit-Enghien. In 1981Stoomlocomotief Cockerill begon de vereniging met de restauratie bij de N.V. Sobemai (Delille) te Maldegem. In september 1983 was de machine weer rijvaardig. Tot 1985 werden er nog heel wat herstellingen en vooral schilderwerken aan uitgevoerd. Op 11 juli 1986 kwam de machine, inmiddels eigendom van de vereniging, op een dieplader naar Baasrode en begonnen de proefritten.

In april 1987 sleepte de Cockerill de inhuldigingstrein van de Stoomspoorlijn Dendermonde-Puurs. De machine bleef in dienst tot 1991. Het drijfwerk was toen aan herstellingen toe. Inmiddels was Duvel in aantocht en werd de Cockerill wat vergeten. Ten onrechte. In het voorjaar van 1998 werd de Cockerill wat opgeknapt en zorgde voor de stoomtractie tussen Baasrode en Puurs.

In het tussenseizoen 1998/1999 zijn er heel wat herstellingen uitgevoerd aan de Cockerill. Het drijfwerk werd gedemonteerd en gereviseerd. Ook zeer belangrijk was de vervanging van heel wat waterpijpen. Dit werkje is geen sinecure. Men dient immers via het mangat in de ketel te kruipen en in een ongemakkelijke houding de pijpen te mandrineren.

In 2007 vierde deze loc zijn 100ste verjaardag!!! 

 

Technische gegevens

Technisch schema

  CockerillTF

Algemeenheden

Effectief: 352
Asindeling: BBouwjaar: 1907
Serienummer bij Cockerill: 2643
Nummering bij SDP: N°1

Massa:
- In ritvaardige toestand: 17,7 ton
Bevoorrading:
- smeerolie: 20  l
- kolen: 650 kg
- water tender: 3200  l
Vermogen: 200 pk
Specifiek vermogen: 14.1 pk/ton
Maximum snelheid: 30 km/h
Diameter van de wielen: 700 mm
Minimale boogstraal: 15m 

Kastgedeelte

Bouwer: J. Cockerill te Seraing (Liege)
Lengte van buffer tot buffer :     4800 mm
Breedte :     2470 mm
Afstand tussen assen :     1800 mm
Hoogte van rail tot bovenkant :     3810 mm
Wieldiameter :     700 mm
Min. boogstraal :     15 m


De tender bevindt zich vooraan de locomotief, de ketel in het centrum en de bestuur en stookplaats zijn achteraan gevestigd.
Remming: Met stoomrem en 2 remcilinders, aan elke zijde een cilinder, de druk wordt geregeld met behulp van een driewegskraan. De remcilinders drukken vier gietijzeren remblokken tegen de twee assen.  Maximale remdruk is 10 bar (keteldruk).  

Men beschikt ook over een handrem, die twee 2 gietijzeren remblokken tegen de achterste as aan kan drukken.
Bedieningsstelsel: de stoom vertrekt van de ketel via een regelbare klep. De stoom gaat rechtstreeks naar de cilinders, alles wordt rechtstreeks bediend.

Er is ook een doorgaande remleiding aanwezig, zodat men rijtuigen kan beremmen, de lok kan wel zelf geen perslucht leveren, dit moet vanaf een ander voertuig gebeuren.

Stoomketel

Bouwer: J. Cockerill te Seraing (Liege)

Werkingsprincipe: Staande ketel
Verwarmingssysteem: fieldpijpen (waterpijpen)

Maximum bedrijfsdruk: 10 bar
Fieldpijpen
- aantal: 120   
- schikking: hangend
- diameter: 80 mm
- lengte: 800 mm
Verwarmd oppervlak: 25 m²
Rooster oppervlak: 1 m²
Watervullingssystemen
Er zijn 2 systemen aanwezig :
-     Het vullen van de ketel met behulp van een waterpomp rechtstreeks aangedreven door de kruiskop

-    m.b.v. een niet zelfaanzuigende injector met een conische vernauwing. 

Aandrijving

Werkingsprincipe:
Bovenop elke cilinders liggen schuiven die de stoom regelt in de cilinder. De schuiven worden bediend m.b.v. 2 scharen van Walscharts  en 2 excentrieken (op de voorste as bevestigd). Het Walscharts mechanisme laat toe de rijrichting te veranderen en het regelen van stoomverbruik.

Maximale cilindersnelheid: 1,32 m/s

Cilinderdiameter: 285mm

Slaglengte van cilinders: 320mm

Huidige staat

Deze locomotief is rijvaardig maar mag i.v.m. het ontbreken van een luchtreminstallatie niet rijden met passagiers. 

Wat bleef er bewaard

Een 30 tal van deze locomotieven van de verschillende type zijn nog te vinden in de wereld waarvan een 5-tal nog rijvaardig, alles samen zijn van er tussen 1860 en 1940 maarliefst 800 exemplaren gebouwd.

Deze informatie komt deels van deze prachtige website

België

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Tubize vzw BaasrodeBuiten dienst280?1876 
Tsp-pftBuiten dienst4233118842331 cockerill 73
SDPRijvaardig426431907bvs6-g2 viewcor-1be3f534c5162b8322d488bd8cb9598f
CFV3VBuiten dienst328511913 
LOCOREMBuiten dienst2?? 
NMBSBuiten dienst4?? 
NMBSBuiten dienst4R?? 

Nederland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
MBSRijvaardig430981926mbs large loc2r 

Luxemburg

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Train 1900

Buiten dienst /

Te koop

42768? 
Train 1900Rijvaardig4R29521920 die-cockerill-stehkessellok

Frankrijk

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Le Chemin de Fer Touristique du RhinRijvaardig3285019132850 2 
Chemin de fer touristique des Hautes Falaises?430911925 
AllainMonument4?? 

Engeland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Middleton RailwayBuiten dienst418901625Cockerill 1 middleton 
Middleton RailwayBuiten dienst419233083 
Nene Valley RailwayIn restauratie418901626 
Quainton Railway SocietyUit elkaar419202945 

Zwitserland

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Vapeur Val-De-TraversIn restauratie429511920 

Spanje

 Plaats Toestand Type Nummer Bouwjaar Foto
Gijon Museo del FC de AsturiasMonument?17121891Panera2005 
Valladolid (Talleres RENFE)Monument?1720189201-mfmf00001 seq 002 r 
EntroncamentoMonument???